Fraser Island - Reisverslag uit Noosa Heads, Australië van Jan en Priscilla Haasnoot - WaarBenJij.nu Fraser Island - Reisverslag uit Noosa Heads, Australië van Jan en Priscilla Haasnoot - WaarBenJij.nu

Fraser Island

Door: JanenPrit

Blijf op de hoogte en volg Jan en Priscilla

20 December 2010 | Australië, Noosa Heads

Zo alweer een week geleden dat we iets van ons hebben laten horen. Eerste twee dagen richting Hervey Bay gereden. Op woensdag hadden we ons via internet opgegeven voor een Fraser Island tour van 2 dagen (1 overnachting). Wij zouden binnen 8 uur meer horen over onze aanmelding. Op donderdag waren we aangekomen in Hervey Bay en vanwege hoofdpijn ben ik (Priscilla) gelijk even gaan slapen, daardoor had ik er niet meer aan gedacht om de email te checken. Pas om 19.30 gingen we kijken wat we mee moesten nemen voor de volgende dag om vervolgens tot de ontdekking te komen dat de tour op vrijdag dus was volgeboekt ;-( hmmm daar hadden we geen rekening mee gehouden. Vrijdag dus een relax dag gehad bij het zwembad. Zaterdag gingen we richting Fraser. We waren duidelijk niet de enige want om 7u s’ochtends stonden nog 4 andere stellen buiten de camping te wachten om opgehaald te worden. De eerst bus kwam, die was niet voor ons, de tweede ook niet..ondertussen stonden wij er alleen nog te wachten op onze bus….Toen kwam de bus aanrijden, echt een super vet coole wagen! Beetje lichtgrijs, hoog op de bandjes…we gingen er inzitten en hadden het gevoel dat een kernaanval ons niets zou doen, haha, zie foto!

We hadden een super gezellig gezelschap van onze leeftijd: 5 ieren, 2 zweden, 2 schotten. Samen met de gids (Ian) waren we dus met 12 man, echt perfect! Onze gids heeft deze trip ook echt tot een succes gemaakt, hij was super grappig en wist alles op een duidelijke manier uit te leggen, er was geen vraag waar hij geen antwoord op had! Toen we aankwamen op het eiland begon hij te vertellen over welke gevaarlijke dieren er allemaal op het eiland leefde: de 7 gevaarlijkste slangen van de wereld (en uiteraard nog meer), spinnen van 1.20m en dingo’s!
Bij de dingo’s krijgen we een uitgebreide uitleg over wat wel (handen in de lucht en jezelf groot maken) en vooral niet te doen (de rug toekeren en wegrennen, das is aanval gegarandeerd ;-)) O ja, hij zei er ook nog bij dat er in de afgelopen 2 weken 8 mensen waren aangevallen door twee agressieve dingo’s! 3 personen waren met helikopter afgevoerd de andere vijf per boot/ ferry en die hadden zware botbreuken…dus als we mensen met geweren zagen rondlopen moesten we niet schrikken ze waren op zoek naar die twee dingo’s…ondertussen vroegen wij ons af waarom we eigenlijk naar dit eiland waren afgereisd..alleen de bus leek veilig :)

Fraser Island is zo’n geweldig mooi eiland en er zitten zoveel meer verhalen achter dan je zou denken. Hier even een kort en krachtig wat informatie van wat Ian ons had verteld.
- Het is het grootste zandeiland ter wereld; waar er in de Sahara gemiddeld 109 meter diep zand ligt, ligt er op Fraser gemiddeld 2.3km diep zand!
- Het eiland ligt tegen een vulkanische plaat aan. Het zand blijft daar tegenaan “stromen” met als resultaat dat het eiland ongeveer 0.5m per jaar groter wordt.
- Alle meertjes op het eiland zijn tot stand gekomen door regen water wat omhoog wordt gedrukt door het zeewater..het meeste water wat aan de oppervlakte komt was 100jaar eerder gevallen als regenwater.
- Dingo’s krijgen meerdere jongen. De moeder eet de zwakste jongeren op en houd 1 jong over; de sterkste. De kaak van de Dingo kan 170 graden open (dat in tegenstelling tot 85 graden van een hond). De dingo’s op Fraser zijn puur Dingo, er is nog nooit een gewone hond of wolf op het eiland geweest, waar in de rest vd wereld ze zijn vermengt met wolven en honden.
- Omdat Australië het droogste continent is van de wereld vermenigvuldigen bomen zich op een andere manier; dmv bosbranden! De bomen maken speciale omhulsels om hun zaden welke alleen openspringen bij vuur. (Dus geen bloemen/ vruchten met zaad wat door de wind en de vogels en zo wordt verspreid.) Er zijn een hele hoop bomen die hun schors los laten waardoor ze onderaan de boom extra “brandbaar” materiaal hebben liggen en dus beter zichzelf kunnen laten branden. Dan is er 1 soort boom die zorgt voor de ontsteking; dat is een hele lange boom die een hoog olie gehalte heeft; bij bliksem inslag heeft deze boom de meeste kans om geraakt te worden en omdat alle bomen daar op het zand groeien, wordt de bliksem niet door de aarde “opgenomen”, maar komt alle energie vrij in die boom die daardoor in brand vliegt en dan ontstaat er een bosbrand. Ongeveer twee weken na de bosbrand begint alles weer groen te worden…echt een heel wonderlijk verhaal hoe de natuur zich daaraan aanpast.
- Omdat er alleen maar zand is op het eiland leven de bomen van de mineralen in het zand, sommige bomen nemen het zand in zich op, nemen de voedzame stoffen op en “spugen” het weer uit, daardoor verdwijnt de kleur uit het zand…hoe meer land inwaarts je komt, hoe witter dus het zand.

Ik kan nog wel even doorgaan, maar ik kan jullie allemaal aanraden..ga zelf een keer naar Fraser!

Zaterdag was een mooie dag en omdat Zondag nog mooier beloofde te worden had Ian in gedachten om eerst het strand aan ons te laten zien. Het is echt apart rondrijden op een eiland zonder verharde wegen..voor rugpatiënten absoluut niet aan te raden! Het rijden op het strand was echt gaaf, apart zo’n strand snelweg! We waren als eerst gestopt bij Eli Creek, een kraanwater helder beekje wat uitstroomde in de zee..Het leuke aan Ian was dat hij ons echt privacy wilde geven…dan waren er hordes mensen hij dan ging hij toch op zoek naar een stukje strand voor ons “alleen” …hupake! Hij reed even een stukje door het beekje en daar stonden we dan aan de overkant van alle mensen, we voelden ons echt een VIP ;-)
Via gekleurde duinen (allerlei verschillende soorten zand) naar Indian Heads gereden, daar zijn we met de groep naar boven gewandeld en genoten van het waanzinnige uitzicht! We zagen vanaf de top een haai in het water en twee roggen!

Op weg naar onze accommodatie zijn we gestopt bij een schip wat gestrand was op het strand (Maheno) alweer was Ian zo slim geweest om daar aan het einde van de dag te stoppen want behalve onze groep was er niemand anders te bekennen…Als je het stukje schip zo ziet liggen zou je niet zeggen dat het eigenlijk 6 verdiepingen heeft..de rest ligt dus allemaal onder het zand als gevolg van bommen die erop gegooid zijn tijdens een oorlog.

Toen we gestopt waren bij een winkel waar we onze laatste drank inkopen konden doen zei Jan “kijk daar een lief hondje” en ik nog zo gek denken “ow ja wat lief” en toen opeens realiseerde ik mij dat er helemaal geen honden zijn op Fraser, het was dus een dingo..het beestje bleef op gepaste afstand en zo grappig om te merken dat de grootste Ier opeens heel snel bij de ingang van de bus ging staan…nog net niet met z’n handen omhoog, haha!

We hebben overnacht in Dilli village op Fraser, we hadden de hele accommodatie voor ons zelf! Het was heel netjes en schoon, we hadden een kamertje met twee boxsprings, niets op aan te merken! ‘s Avonds ging het regenen dus we hebben binnen gezeten. Tijdens het eten gezellige drink spelletjes (uiteraard het idee van de Ieren) en na afloop nog zitten pesten…grappig om te merken dat ze dat in Ierland ook spelen…O ja..denk je eindelijk niet met Engineer (grapje) te maken te hebben; zaten er dus twee in onze groep; een Zweed en een Schot (dame)..toen ik vertelde bij wat voor bedrijf ik werkte vertelde de schotse dame (ik ben haar naam kwijt) dat ze ook in de olie industrie werkte als Engineer, zij doet voornamelijk grond onderzoeken zodat de apparatuur langer mee gaat..grappig we hebben wel even een tijdje met elkaar kunnen kletsen over de olie industrie.

Na afloop nog zitten pesten (kaartspel) met z’n alle..het werd helemaal lachen toen wij de 10-wasmachine (je kaarten doorgeven aan de eerst volgende) hadden geïntroduceerd..die kenden ze nog niet maar vonden ze achteraf wel erg leuk, ben benieuwd of dit zich nu gaat verspreiden over Ier- en Schotland, haha!

Tweede dag was helaas niet zo mooi als de eerste; regenachtig. We begonnen met een wandeltocht door het regenwoud. Daarna doorgereden naar Lake McKenzie. Vanwege de ontbrekende zon zag het er niet zo uit als op foto’s, maar we konden ons voorstellen dat het helemaal super is als de zon ook zou schijnen..we hebben daar onze 3-step-Ian-beauty-treatment gedaan; hij beloofde dat we er de volgende dag 3 jaar jonger zouden uitzien:
Stap 1: ga half in het water zitten, pak een hand zand en was je haren er mee
Stap 2: was je gezicht met het zand
Stap 3: Scrub de rest van je lichaam
Ian zelf was namelijk al 107 en zag er uit als 42 verklapte hij aan ons ;-)
We hebben de stappen opgevolgd, resultaat: een zichtbaar strakkere jongere uitzienbare huid ;-) Het zand is heel fijn en er zit een hoog gehalte titri in het water waardoor het dus extra zuiverend is.

We hebben ongeveer 40 minuten in het water liggen dobberen en daarna zijn we doorgereden naar Lake Wabby, daar was het zand nog fijner en witter! Helaas begon het te regenen! Ik ben in de bus gaan zitten en Jan is met een paar in het water gebleven.

Het waren echt twee super dagen! We hebben ontzettend genoten van wat Ian ons allemaal heeft verteld en van wat we gezien hadden…

O ja, wat ik mij nu opeens bedenk: toen we bij Indian Heads waren kwamen we de een Ier waarmee we op de zeiltrip naar Whitsundays hebben gezeten weer tegen…en bij de gekleurde duinen kwamen we twee Duitse meidens tegen die ook op de zeiltrip waren..dat waren de meidens waar ik nog het meeste mee had gekletst..grappig.

Nu zijn we in Noosa heads waar we vanmiddag al even lekker op het strand hebben gelegen…toen we op zoek waren naar een parkeerplek zagen we weer de twee Duitse meidens! We blijven ze achtervolgen (zonder dat we het zelf doorhebben) Jan begon helemaal te glimmen toen we op het strand waren..eigenlijk is dit de eerste keer dat we aan het strand hebben gezeten om te relaxen..mensen waren er ook aan het golfsurfen..er waren niet hele grote golven, net leuk genoeg om te oefenen..dat gaan we morgen en overmorgen dan ook doen!

Donderdag gaan we naar de dierentuin van Steve Erwin en met kerst zijn we bij Surfers Paradise…Piet, hopelijk spot ik wat kiters voor je!

• 20 December 2010 - 21:20

Raf En Sab:

leuk jullie weer te horen.
    leuk dat jullie zo genieten
    hier is ook alles wit niet van het zand hoor maar van de sneeuw
    nou wij genieten hier ook hoor van de sneeuw tijdens het werk.
    nou ik zal je niet belasten met de ongemakken op het werk met dit weer.
    en heb je al een foto van de dingo ben wel benieuwd.
    spreek jullie gauw.waarneer zitten jullie wel eens op skype kunnen we proberen te contacten
    greets and a merry ch(grapie)
    tot gauw kus ons

• 20 December 2010 - 21:26

Jet :

Wauw J&P,

Lijkt paradijs wel,.......

leuk je verhaal te lezen,een heel avontuur, rusten jullie ook wel een beetje uit??

Hier heeeeeel veeeeel sneeuw, leuk nu de kids vrij zijn,

PS smokkel wat van dat zand mee!!

xxx jet en co

• 21 December 2010 - 06:53

Fred:

Hey Pris & Jan

Leuk weer het avontuur, en de foto's zijn ook echt goed. Mag wel uitkijken dat ik geen "concurentie "krijg. We hebben net het Kerstfeest gehad, de foto's zie je nog wel .

Veel fun & take care

Fred

• 21 December 2010 - 08:26

Mich&Room:

Heej J&P,

Leuk om weer een verhaal te mogen lezen. Het is hier idd allemaal wit maar zou dan toch liever een mooi zand landschap hebben. Daar is het ook niet zo koud denk. De tijd gaat snel lieve vrienden alweer bijna oud en nieuw in verweggistan voor jullie :) We kijken naar jullie verhalen uit dus hoop dat jullie nog veel leuks mee maken maar dat zal ongetwijfeld. Have fun.

Kus van fam Ganzevles

• 21 December 2010 - 10:12

Lisa:

He lieve Jan en Prit!!
    Je schrijft het zo mooi dat ik het echt helemaal voor me zie Prit!! En zo leuk om foto's erbij te zien! Wat een belevenissen en wat bijzonder met die bomen en bosbranden, dat heb ik echt nog nooit gehoord.
    Kijk alweer uit naar het volgende verslag!
    Have fun!! X Lisa

• 21 December 2010 - 11:40

Piet :

ha JanPrit

een spannend verhaal van die dingo "s
    als ik het goed begrijp hebben ze niet zo"n hoog aai baarheids gehalte .
    ze zien er wel heel schatig uit .

voor zo ver ik het kan bekijken is die stoere truck wel wat om als kite truck te bombarderen en op de foto"s heb ik ook al een goede spot gezien .
    we komen er aan helaas had leuk geweest .

nou de tijd vliegt weer ik ga even stokken ha ha haha ha ..

liefs en een Kus

• 21 December 2010 - 16:47

Piet:

kan iemand mij vetellen hoe ik zo"n smilie in kan voegen .

alvast bedankt

• 21 December 2010 - 18:51

Jacqueline:

Lieverds, wat geweldig dat we mee mogen reizen! Fijn dat jullie zo genieten. Kus.

• 22 December 2010 - 00:06

Els En Riens:

leuk om in de sneeuw jullie zonnige aparte reis mee te mogen beleven ik hou me aanbevolen voor het scrubzout om m n oude velletje op te veizelen ik kijk uit naar j volgende br4ief dikke kusknuf v ons love you xxx

• 22 December 2010 - 11:11

Mayke:

Hey Jan en Pris,
    Ik ben een paar dagen ziek, dus heb eindelijk eens de tijd gehad om alles eens te lezen.
    Fijn dat jullie het zo naar je zin hebben! Echt heel mooi daar! Hier vooral sneeuw, kou en gladheid! Ben jaloers!
    Heel veel plezier daar nog! En hele fijne kerstdagen samen in de zon!
    Liefs, Mayk

• 22 December 2010 - 13:06

JW, Fransine En Kids:

Hi lieverds

Leuk om met jullie mee te mogen doen. Echt gaaf wat jullie allemaal mee maken.

Dikke kus van ons

• 22 December 2010 - 16:08

Aat En Conny:

High lieverds dank je wel voor alles wat jullie ons laten horen en zien.Heb het Goed Kus van ons.

• 22 December 2010 - 16:48

piet dubbelepunt : ) haakje sluiten aan elkaar

• 22 December 2010 - 20:09

Arno, Sab & Fish :

Hej lieverds,

Wat een avonturen! Bedankt voor het uitgebreide verslag, erg leuk te lezen! Opnieuw mooie foto's. Wat is het daar prachtig! Arno is erg jaloers en is volgende week vrij dus je voelt hem al aankomen: hij staat op het punt ook in het vliegtuig te stappen! Maar ik heb z'n paspoort verstopt... WHAHAHAHA!
    (en hij is bang spinnen, 1.20m moet er zelf ook niet aan denken IELLHH ... )

Veel plezier met het golfsurfen en in de dierentuin.
    Ik las dat je een fotoverzoek kan indienen en ik heb er inmiddels ook één! Namelijk, mijn springfotowens: springfoto met een dier (maakt niet wat voor dier, als t maar springt). Succes!

Hier nog steeds wit en er komt nog meer sneeuw aan!.....

Een héle héle dikke KUS van ons en een snuffie van ons schatje ;-)

Piet, voor de smiley knipoog: punt comma ; haakje sluiten )

:-)

• 25 December 2010 - 08:52